کفپوش اپوکسی
کفپوش اپوکسی چیست؟
2017/08/21
قیمت کفپوش اپوکسی
قیمت کفپوش اپوکسی
2019/08/21
نمایش همه
قیمت کفپوش اپوکسی

قیمت کفپوش اپوکسی

در علم پلیمر کلمه کفپوش متفاوت با رنگ می باشد و از نظر کارایی اختلافاتی وجود دارد، کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی از جمله پوشش های محافظتی هستند، که به علت قیمت و مقاومت به ضربه، مواد شیمیایی، روغن ها و … مقاومت خوبی از خود نشان می دهند، از بارز ترین مشخصات کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان قابلیت شستشوی راحت، عدم نفوذ پذیری و عمر طولانی آن ها می باشد. جواب به این سوال که کفپوش پلی یورتان بهتر است، یا کفپوش اپوکسی نیازمند مشخص کردن محل مصرف آن ها است.
کفپوش پلی اورتان یک پلیمر گرما سخت است و به عنوان یک کفپوش با قابلیت بالا شناخته شده است، این پلیمر طی چند مرحله و با روش های مهارتی خاصی با حداکثر ضخامت ۴ میلی متر اجرا میشود. در ظاهر این لایه ی نازک شاید توانایی خاصی نداشته باشد اما باید گفت که این نوع کفپوش به علت خاصیت خمش پذیری و انعطاف پذیری، می تواند به خوبی تنش ایجاد شده در سطح را خنثی و در مقابل ضربه و فشار حد فاصل لایه زیرین که معمولا بتن می باشد با وسیله نقلیه متحرک تا وزن ۱۵ تن را مقاومت کند. کفپوش اپوکسی نیز دارای ویژگی های مشابه و  قیمت کمتر می باشد با این تفاوت که در نقاط و محل هایی که انعطاف پذیری مد نظر می باشد مقاوکت خوبی از خود نشان نمی دهند . از این زو هرو پوشش را می توان برای استفاده در پارکینگ ها و امور ساختمانی در ضخامت های مختلف و با توجه به کاربر ی ساختمان به کار برد. همچنین از دیگر خواص قابل اشاره کفپوش اپوکسی و پلی یورتان ایجاد یک سطح یکپارچه می باشد این امر خود باعث آببندی سطح در محل اجرا می شود این موضوع باعث کاهش قیمت عایق کاری ساختمان نیز می شود.
کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی نسبت به ایجاد خط و خش مقاومت مناسبی از خود نشان می دهند. در برابر گستره بسیاری از حلال های عالی، روغن ها، مواد شیمیایی و …. مقاومت خوبی دارند. اما در شرایط خاص شیمیایی (شدیدا اسیدی یا قلیایی در محدوده های PH 1 , 14 ) قیمت کفپوش اپوکسی نسبت به کاشیکاری ضد اسید شرایط بهتری دارد و کفپوش های اپوکسی مدیفای شده مقاوم در برابر اسید و باز، بهترین پوشش کف در محل هایی که این مواد شیمیایی با درجه خلوص بالا به صورت مستمر ( Continues ) کاربرد دارد، می باشد. مقاومت پلی یورتان های آلیفاتیک به اشعه UV در مقایسه با اپوکسی از مهمترین ترین ویژگی ھای آن است. کفپوش های پلی یورتان در مجاورت با نور خورشید در مدت زمان طولانی تغییر رنگ نمی دهند و پلی اورتان های آلیفاتیک در این شرایط مقاومت بالاتری دارد.

ویژگی های کفپوش اپوکسی:

اپوکسی نیز همانند پلی یورتان یک پلیمر گرما سخت است که در سه نوع دسته بندی میشود. حلالی ، آبی و جامد این دسته بندی قابلیت ایجاد پوششھایی از ضخامت ۰٫۳ تا ۴٫۵ میلیمتر را فراھم می آورد. کفپوشھای اپوکسی به راحتی روی سطوح بتنی قابل اجرا هستند و پیوند خوبی با آن برقرار میکنند که این امر کفپوش اپوکسی را به یک زیرسازی مناسب برای فضای در حال بازسازی تبدیل میکند. کفپوش اپوکسی در حین اجرا به خوبی پستی و بلندی ها و شکستگی و ترک های موجود در سطح را پر میکند و از بین می برد. قیمت کفپوش اپوکسی کمتر از پلی یورتان است و هردو پوششی غیرقابل نفوذ و مقاوم در برابر گرد وغبار است، با گذشت زمان مطلقاً از خود هیچگونه گرد و غبار تولید نمی کند.
زیرسازی بیشتر مربوط به سازۀ بنا می شود و هدف از آن ایجاد استحکام لازم برای روسازی یا ایجاد یک بستر محکم برای کفپوش از نفوذ رطوبت می باشد. اما بخش روسازی که در زیر تفکیک شده و توضیح داده شده است، باید خصوصیاتی داشته باشد که عبارت است از استحکام و پایداری، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، دوام، مقاومت در برابر عبور صوت و حرارت، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و آتش سوزی، زیبایی، نظافت آسان و حرکت بی صدا روی آن. جهت اماده سازی بتن برای اجرای کفپوش اپوکسی یا کفپوش پلی یورتان جهت تسطیح سطح از دستگاه ساب Grinding machine استفاده می شود. سطح ساییده شده و دارای ظاهری خال دار و درهم می گردد، سپس سایر مراحل با روش های خاص و مهارتی طی چندین مرحله مطابق با شرایط و ضوابط ترمودینامیکی اجرا می گردد. کفسازی جهت اجرای پوشش هایی چون لمینیت، پوشش های اپوکسی وینیل، کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان اشاره کرد.
از عولمل مهمی که بر روی کارایی و ماندگاری کفپوش ها تاثیر می گذارد، آماده سازی سطح می باشد. کلیه سطوح مورد نظر باید از آلودگیهای مختلف از جمله نمکها، گرد و غبار، روغن، رنگ، رسوبات و غیره پاک شده باشد و سطحی مناسب ایجاد گردد، در غیر این صورت اگر بهترین رنگها و پوششها اعمال شود،کارایی مطلوب را نخواهد داشت. بنابراین برای به وجود آوردن سطح آماده باید عوامل و معیارهای موثر در این زمینه کاملاً شناخته شود. یکی از بهترین روش های آماده سازی سطح بر اساس استاندارد بین المللی DIN1045 می باشد.

کفپوش اپوکسی سنگی:

کفپوش اپوکسی سنگی از جدیدترین تکنولوژی های پوشش کف و البته قیمت بالاتری از دیگر انواع مصالح دارد. سنگ ها اجسام طبیعی سخت شده ای هستند که از یک یا چند کانی به وجود آمده اند. منشأ به وجود آمدن سنگ در طبیعت متفاوت است و از این دیدگاه به سه گروه آذرین، رسوبی و دگرگونی تقسیم می شوند. به همین خاطر سنگ ها خصوصیات فیزیکی و ظاهری متفاوتی دارند و بعضی از انواع آنها قابل استفاده در کارهای ساختمانی می باشند. سنگ از عناصر اصلی طبیعت است و هرچه کمتر در شکل طبیعی آن تغییر ایجاد کنیم فضا را بیشتر ارگانیک می کند یعنی حس نزدیکی به طبیعت را القا می کند.
از موارد استفاده از کفپوش اپوکسی سنگی مفروش کردن کف فضاهای حیاط، اطراف درختان، باغچه ها و غیره است و هرچه مساحت اجرا بزرگتر باشد قیمت کفپوش اپوکسی سنگی رو به کاهش است. نقش و سختی سنگ های رنگی و تزئینی در ارزش گذاری آنها موثر است. کفپوش اپوکسی سنگی در اشکال مربع، مربع مستطیل، ساده، قناس، خفته و راسته و سایر نقوش برای فضاهای راهرو، مسیر های ورودی، محوطه ، مسیرهای دوچرخه یا موتور ، اطراف استخر وغیره بکار می رود. کفپوش اپوکسی سنگ عموماً از سنگ های مقاوم و سخت به ضخامت های ۱ تا ۲ و در مواردی تا ۳ میلیمتر کاربرد دارند.
کفپوش های اپوکسی سنگی قابلیت نفوذ آب را دارند و از اینرو جهت اجرا در محدوده درختان و باغچه ها نیز کاربرد دارند، شستشو و پاک کردن لکه و چربی و غیره از روی کفپوش اپوکسی سنگی به آسانی میسر است .
اجرای کفپوش اپوکسی سنگ، مثل سنگ و سرامیک نیست، ولی در مجموع انواع نقوش مثل ستاره های چندبر کوچک و بزرگ و غیره، قابل اجرا هستند. جذب آب کفپوش های اپوکسی سنگی حدود هشت الی ده درصد می باشد و مقاوت قابل توجهی در برابر فشار، ضربه، ساییدگی، یخ زدگی و هوازدگی دارند.